از مکمل کلاژن خودداری کنید!

از مکمل کلاژن خودداری کنید!

در این مقاله سعی داریم به شما نشان دهیم به جای هدر دادنِ پول برای خرید کلاژن‌های گران‌قیمت، با تغذیه‌ی سالم و شناخت خوراکی‌های حاوی کلاژن، پوست و موی خود را شاداب‌تر کنید. در این‌جا مختصراً شما را با کلاژن آشنا می‌کنیم.

کلاژن از چه چیزی ساخته می‌شود؟

کلاژن پروتئینی است که از آمینواسید‌های گلیسین، پرولین، هیدروکسی پرولین و آرژنین تشکیل شده است و در بدن ما به طور خودکار تولید می‌شود، امّا از ۳۵ سالگی به بعد تولید آن کاهش می‌یابد.

انواع کلاژن

کلاژن به طور عمومی به چند دسته تقسیم می‌شود که سه نوع اول آن بیشتر مورد اهمّیت قرار می‌گیرد.

 

کلاژن نوع ۱:

کلاژن نوع یک اغلب در پوست، بافت‌های استخوانی و دندان‌ها یافت می‌شود، این نوع کلاژن از فراوان‌ترین و مهم‌ترین کلاژن‌های موجود در بدن است که برای حفظ رطوبت و شادابی پوست، قوّت دندان‌ها، استحکام استخوان‌ها و همچنین سلامت رابط‌های بدن و غضروف‌ها لازم است.

کلاژن نوع ۲:

کلاژن نوع ۲ نیز از مهمترین کلاژن‌های موجود در بدن است که در بافت‌های غضروفی وجود دارد همچنین وظیفه‌ی حفاظت از پوشش روده، عملکرد ایمنی بدن، حفظ انعطاف‌پذیری مفاصل و جلوگیری از سایش مفاصل را نیز دارد.

کلاژن نوع ۳:

این کلاژن هم مانند کلاژن‌های دیگر ذکر شده از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کلاژن‌ها است که برای سلامت عروق خون، پوست و غضروف و مفاصل ضروری است. برای سلامت دیواره‌های شریانی و سلامت قلب بسیار مفید و لازم است.

پودر کلاژن از چه ساخته می‌شود؟

کلاژن در بدن انسان‌ها و حیوانات یافت می‌شود. پودر‌های کلاژن، از قطعات کوچک پروتئین موجود در کلاژن حیوانی ساخته می‌شوند، پس اگر وگان هستید از پودر کلاژن استفاده نکنید.

آیا قرص کلاژن تأثیر دارد؟

تأثیر بسزایی ندارد، و نمی‌تواند معجزه کند، چرا که هیچ تحقیقی وجود ندارد که ثابت کند پودر کلاژن توانسته باعث جوانی و جاودانگی شود!
رطوبت و شادابی پوست فقط وابسته به کلاژن نیست بلکه نوع تغذیه، استرس و ژن، آثار بسزا‌تری در سلامت پوست دارد.

عوامل کاهش کلاژن

سن، ژن، سیگار، تغذیه‌ی ناسالم و آفتاب از عوامل اصلی کاهش کلاژن در بدن هستند.

منابع طبیعی کلاژن

منابع اصلی کلاژن عبارتند از گوشت، آب قلم، سیرابی، ماهی و پوست تخم مرغ هستند که سرشار از پروتئین می‌باشند اما بعضی مواد‌های دیگر نیز کمک زیادی به چند برابر شدن کلاژن می‌کنند مانند:


مرکّبات
از آن‌جایی که ویتامین سی همان چیزی است که بدن ما برای ساختن کلاژن از آن استفاده می‌کند، مصرف روزانه مقدار کافی از مرکّبات بسیار برای ساخت کلاژن مهم است. دُز توصیه شده‌ی مصرف روزانه‌ی ویتامین سی بین ۷۵ تا ۹۰ میلی‌گرم برآورد شده است.

بوقلمون

گوشت بوقلمون منبع خوبی برای حفظ و تولید کلاژن در بدن است. گوشت بوقلمون غنی از پروتئین است که برای کلاژن‌سازی ماده‌ای اصلی و ضروری است. برخی از اجزای بوقلمون دارای کلاژن طبیعی است و همچنین این گوشت ویتأمینB۶ وB۱۲ را در خود دارد که نقش مهمّی در کلاژن‌سازی دارد. گوشت بوقلمون دارای مقدار زیادی مواد معدنی مانند سلنیوم و روی است که در تولید کلاژن کمک می‌کند.

میوه و سبزیجات قرمز

رنگدانه‌ی غنیِ موجود در چغندر، فلفل دلمه‌ای قرمز و گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن هستند که SPF طبیعی در پوست تولید می‌کند تا از پوست در برابر آسیب‌های خورشید محافظت کند و از آنجا که اشعه فرابنفش برای کلاژن مضر است پس این مواد برای حفظ کلاژن پوست ما بسیار حائز اهمّیت هستند.

ادویه‌جات

زنجبیل، دارچین و زعفران سرشار از منگنز هستند. این مادّه‌ی مغذّی برای فعال شدن پرولیداز، آنزیمی که برای تأمین اسیدآمینه پرولین، برای تشکیل کلاژن ضروری است، مورد نیاز است.

اُمگا ۳

مصرف روزانه‌ی مناسب از اُمگا ۳ بدن شما را محل شکوفایی کلاژن‌ها می‌کند. پس سعی کنید در هفته چند روز ماهی آزاد سالمون نوش جان کنید و یا از مکمّل‌های اُمگا ۳ در مقدار توصیه شده مصرف نمایید. البتّه یادتان باشد ترجیح بر این است که غذا‌های مقوّی‌تر و سالم‌تر استفاده شود تا مکمّل‌های متعدّد استفاده شوند.

صدف خوراکی

صدف خوراکی حاوی مقدار زیادی مس است که کمک شایانی به ساختن و حفظ کلاژن و اِلاستین پوست می‌کند. اگر صدف خوراکی در دسترس نبود می‌توانید از مواد غذایی‌هایی چون اسفناج، کلم بروکلی، جگر، شکلات تلخ، آجیل و دانه‌ها را بهره ببرید.

نتیجه‌گیری:

پودرهای کلاژن بیشتر جنبه‌ی صنعتی و تجاری دارند و نتوانسته‌اند خود را اثبات کنند، امّا اگر اصرار در مصرف آن دارید حتماً از ویتامین‌های A ،C و زینک نیز استفاده کنید چرا که پودر کلاژن به تنهایی کمک چشمگیری نخواهد کرد و همچنین از عوامل کاهنده کلاژن باید فاصله بگیرید تا نتیجه‌ی بهتری حاصل شود.

اگر نظر یا سوالی درباره ی از مکمل کلاژن خودداری کنید! دارید، خوشحال می شویم آن را به اشتراک بگذارید.
برای ایجاد نظر یا پرسش جدید اقدام به ورود / ثبت نام فرمایید.