درمان میگرن با بوتاکس

درمان میگرن با بوتاکس

چند سالی است در تمام دنیا زمزمه‌ی این‌که بوتاکس درمان میگرن است به گوش می‌رسد. در این وبلاگ از میگرن، بوتاکس و رابطه‌ی میگرن و بوتاکس خواهیم گفت.
از سال ۲۰۱۰ درمان و بهبودی میگرن با بوتاکس در آمریکا تأیید شد و در تمام دنیا رفته رفته به عنوان راهِ درمان میگرن شناخته شد، و اگر به تاریخچه‌ی بوتاکس نگاه کنیم متوجّه می‌شویم در ابتدا هم به عنوان درمان پَرش پلک و جلوگیری ار تعریق بیش از حدِ زیربغل استفاده می‌شد.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یا سم بوتولینوم از نوروتوکسین یا زهر فلج‌کننده‌ی عصبی تشکیل شده است که از نظر بالینی فقط سموم A و B استفاده می‌شود.

بوتاکس با مسدود کردن استیل کولین که یک انتقال دهنده‌ی عصبی است، عضله را فلج می‌کند. بوتاکس معمولاً از ۲۴ ساعت بعد تزریق الی یک هفته شروع به فلج کردن عضلات می‌کند.
با توجه به اینکه گفتیم بوتاکس از چه سمی است و می‌تواند عضله را فلج کند آیا می‌توان گفت بوتاکس خطرناک است؟ خیر، زیرا مقداری که تزریق می‌شود آن قدری نیست که بتواند برای بدن مضر باشد، بلکه حتّی به عنوان درمان میگرن هم از آن استفاده می‌شود.

میگرن چیست؟

میگرن یک نوع سر درد عصبی است که در هر فرد علائمی دارد امّا در اکثر افراد درد در یک طرف سر دیده می‌شود.

همچنین درد‌های شدید سر، حسّاسیت به نور، حالت تهوّع و ناتوانی در انجام کار‌های روزانه از دیگر معضلات میگرن است. این بیماری ۱۴ الی ۲۰ درصد ایرانیان را درگیر خود کرده است، امّا حالا با پیشرفت علم به کمک راه‌های درمانیِ متفاوت، می‌توان از بروز میگرن جلوگیری کرد. یکی از این راه‌ها، تزریق بوتاکس می‌باشد.

آیا بوتاکس میگرن قابل قبول است؟

اگر از اول وبلاگ همراه ما بوده‌اید و قسمت‌های بوتاکس و میگرن را خوانده باشید، حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که بوتاکس مسدود‌کننده‌ی انتقال دهنده‌ی عصبی است و میگرن به دلیل ناهنجاریِ عصبی رخ می‌دهد. حال اگر بتوان انتقال دهنده‌های عصبی قسمت سر و پیشانی را مسدود نمود، آن وقت دیگر دردی ایجاد نمی‌شود و میگرن رخ نمی‌دهد.
در سال ۲۰۱۹ آزمایش‌ها و مطالعاتی درمورد اثرات بوتاکس بر افراد دارای میگرن، در استرالیا توسّط چند کلینیک خصوصی انجام شد که نتیجه‌ی آن بهبود ۷۴ درصد از افراد را در بر داشت. اگر چه نمی‌توان گفت بوتاکس میگرن را کاملاً از بین می‌برد، امّا تعداد روز‌هایی که افراد به این درد مبتلا می‌شدند و یا شدّتِ آن کاهش می‌یابد.

چه افراد کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس میگرن هستند؟

اگر به بسیاری از پزشک‌های زیبایی خود بگویید میگرن دارید و می‌خواهید با بوتاکس شدت آن را کم کنید و یا حتّی درمان کنید، با کمال میل تزریق بوتاکس را به شما پیشنهاد می‌کنند. امّا بهتر است نکات زیر را برای تزریق بوتاکس درمانی در نظر داشته باشید:

  • ۱۸ سال به بالا باشید.
  • شدّت میگرن بالایی داشته باشید، طوری که برای تسکین این درد نیاز به خوردنِ قرص‌های متعدّد و زیاد دارید.
  • ۱۰ روز در ماه، دچار درد میگرنی باشید.

در چه ناحیه‌هایی برای درمان میگرن، باید بوتاکس تزریق شود؟

تزریق بوتاکس برای زیبایی با تزریق بوتاکس برای درمان میگرن متفاوت است چرا که هدف، مسدود‌سازیِ انتقال دهنده‌های عصبی است. پس باید در جای دقیق بوتاکس تزریق شود.
ناحیه‌هایی که برای درمان میگرن، بوتاکس تزریق می‌شوند اکثرا در پیشانی، گردن و کمی در قسمت پوست سر است.

عوارض جانبی بوتاکس

در اکثر افرادی که بوتاکس تزریق می‌کنند عوارض جانبی دیده نمی‌شود، امّا ممکن است در افرادی عوارض زیر دیده شود:

  1. سردرد
  2. ورم و قرمزی
  3. حالت تهوّع
  4. آبریزش چشم و بینی

هزینه‌ی بوتاکس میگرن

بعد از مشاوره با پزشکان متخصّص کلینیک تخصّصی پوست و مو دکتر اکبری، هزینه‌ی دقیق بوتاکس اعلام خواهد شد. برای کسب اطّلاعات بیشتر کلیک کنید.

تعداد جلسات تزریق بوتاکس میگرن چقدر است؟

هر ۳ الی ۶ ماه بنابر شرایط افراد، باید بوتاکس میگرن را تکرار کرد. زیرا پس از بی‌اثر شدن بوتاکس، مجدّداً درد‌های میگرنی شروع خواهند شد.

اگر نظر یا سوالی درباره ی درمان میگرن با بوتاکس دارید، خوشحال می شویم آن را به اشتراک بگذارید.
برای ایجاد نظر یا پرسش جدید اقدام به ورود / ثبت نام فرمایید.